Dagens bibelord kortversjon

lørdag 23. oktober 2010

Vanskelige tekster i Bibelen

På sabbatskolen sist sabbat tok Ole Andreas for seg et par tekster i Bibelen som var veldig interessante, og ikke minst, fryktelig vanskelige å forstå. Jeg tenkte jeg skulle dele dem med dere, selv om jeg ikke har noe svar på tekstene. Men jeg tenkte at vi kanskje kunne diskutere dem litt. Så, før du leser videre, les disse tekstene:

2. samuelsbok 24: 1, 3, 10, 11-14
(les gjerne alt, men legg spesielt merke til akkurat disse versene).

Liten kommentar til disse tekstene før vi går videre:
Gud egger David til å holde folketelling, selv om han har lagt ned forbud om det, så straffer han David etterpå.
I tillegg så velger David en av straffene som går utover hele folket hans, selv om han kunne valgt en straff som bare gikk utover ham selv.

Neste tekst er: 1. krøn. 21:1

Dette er altså akkurat samme fortellig, men her står det at Satan egget David, og ikke Gud som i den første teksten.

Er det feil i Bibelen som er grunn til dette?
Eller er det andre ting som kan ligge til grunn for disse to, tilsynelatende, motstridene utsagnene? Som for eksempel gudssyn?

Jeg er ikke sikker på om jeg vil skrive noe mer enn det, men heller la dere komme med kommentarer til hva dere tror. Så kan jeg heller si litt mer om hva vi snakket om etterhvert.

Ole Andreas hadde egentlig skrevet ned to tekster til som vi skulle gå igjennom, men det ble det ikke tid til. Jeg tar med de også her, og håper vi kanskje kan få litt diskusjon rundt dem også.

1. sam. 16: 14-23 og Dom 9: 23

Onde ånder fra Gud altså.

Vær så snill og kom med en kommentar da, hvis ikke blir ikke dette noe gøy ;) (Og vi får ikke noe svar heller, og jeg er litt nysgjerrig ;))

2 kommentarer:

  1. bra innlegg...litt seint for meg å kikke på dette på nåværende tidspunkt av døgnet, men det kommer alltids en dag i morgen...

    SvarSlett
  2. Som jeg kommenterte på sabbatskolen, hadde de et litt anderledes Gudsbilde på den tiden og gav Gud både æren og skylda for ting som gikk godt eller galt. Med det i bakhodet virker det litt mer forståelig at det står skrevet sånn, og at det kanskje er to ulike forfattere som ser ting litt ulikt, deriblant kanskje et litt ulikt Gudsbilde. Verdt å tenke over;)

    SvarSlett